Dacă ești colecționar de viniluri, probabil ai întâlnit numele Mobile Fidelity Sound Lab. Aceștia au fost fondați în 1977 cu scopul de a prelua benzile master ale albumelor clasice, de a le curăța și de a le presa din nou pe vinil de calitate premium. Unele dintre aceste presări originale sunt vândute astăzi pe piața second-hand pentru peste 1000 €.
Acum câțiva ani, echipa de la Mobile Fidelity Sound Lab a decis că era momentul să lanseze o linie de pick-up-uri care să completeze aceste discuri grozave. Brandul MoFi a fost lansat la CES 2016 (Consumer Electronics Show) cu două pick-up-uri MoFi, două preamplificatoare phono și trei noi doze phono.
Comparația de astăzi se va concentra pe cele două pick-up-uri, StudioDeck și UltraDeck. UltraDeck a primit cea mai mare atenție din partea recenziilor, chiar câștigând premiul Analog Component of the Year al revistei Stereophile pentru 2018. StudioDeck nu a primit aceeași atenție, cu toate acestea, oferă în continuare un raport calitate-preț excelent. Le-am testat pe ambele la AVclub și am considerat că ar fi interesant să te ajutăm să înțelegi diferențele dintre cele două modele.
Tehnologie împărtășită de ambele pick-up-uri
Când MoFi a pornit să creeze o nouă linie de pick-up-uri, intrau într-o piață foarte aglomerată. Echipa lor știa că va trebui să vină cu câteva caracteristici unice pentru a se diferenția. În loc să aibă ingineri experți care să înceapă de la zero cu un design de pick-up, au decis să angajeze experți în domeniu să consulte cu ei pentru a accelera procesul și a crea ceva unic.
AVclub are o legătură strânsă cu ambii designeri pe care i-au folosit pentru a crea pick-up-urile MoFi. În anii '70 târziu și '80 devreme, când vinilul era alegerea principală pentru redare, pick-up-urile SOTA erau un brand foarte proeminent. Proiectate de Allen Perkins, mesele lor masive erau frumoase și sunau excelent. AVclub a vândut sute de pick-up-uri SOTA în acea perioadă. Allen a fondat ulterior mese Spiral Groove, care aveau un preț de pornire de 18.000 €.
Michael Latvis este un alt nume pe care îl vei găsi la AVclub. El este inginerul șef al Harmonic Resolution Systems (HRS pe scurt), care construiesc rafturi pentru echipamente de ultimă generație și accesorii de izolare. Mike a început prin proiectarea de sisteme de izolare pentru avioane militare și sisteme de apărare cu rachete. Deține mai multe brevete legate de sisteme de izolare. Rafturile pentru echipamente HRS sunt preferatele noastre la AVclub.
MoFi a combinat expertiza acestor doi mari ingineri audio pentru a veni cu ceea ce pare la exterior un pick-up simplu, dar are multă tehnologie grozavă ascunsă sub capotă.
Allen Perkins a dezvoltat brațul de pick-up MoFi, rulmentul mesei și toate cele trei noi doze phono MoFi. Mike Latvis a proiectat picioarele de izolare, sistemul de izolare al motorului pick-up-ului și un greutate opțională pentru disc pe care o poți folosi la ambele mese.
Ambele pick-up-uri sunt manuale, cu motorul plasat în afara platoului. Cureaua se întinde de-a lungul perimetrului platoului exterior, permițând un acces ușor la motor pentru schimbarea vitezelor între 33 și 45. Ambele mese folosesc un rulment inversat, similar cu designul pe care îl vedem la EAT C-Sharp și VPI Prime, două mese care costă mult mai mult decât modelele MoFi. Un rulment inversat îți oferă un centru de greutate mai jos, ceea ce va rezulta într-un platou al pick-up-ului mai stabil. Motorul și izolația motorului sunt identice pe cele două modele. MoFi a ales Delrin pentru platou și fulia motorului pe fiecare model. Delrin este un material termoplastic proiectat care poate fi prelucrat la o precizie extremă și este practic imun la uzură.
Una dintre caracteristicile grozave împărtășite de ambele modele este picioarele de izolare proiectate de Mike Latvis. Acestea sunt, de asemenea, ajustabile, permițându-ți să obții o nivelare perfectă a mesei.
Designul brațului de pick-up este similar atât pentru UltraDeck, cât și pentru StudioDeck. Brațele de pick-up sunt de 12”, ceea ce minimizează eroarea de urmărire, dar în această gamă de preț obții de obicei un braț de 9”. Modelele MoFi îți oferă un upgrade la un braț de 10”, ceea ce este destul de interesant. Cu cât brațul este mai lung, cu atât mai blând este arcul pe care îl parcurge în timp ce redă un disc, ceea ce duce la mai puține erori de urmărire. Ambele mese folosesc un sistem anti-skating bazat pe gravitație. Contra-greutatea din spate nu este doar o greutate metalică ca multe altele pe care le vezi, ci este amortizată intern. Pentru a seta forța de urmărire, vei avea nevoie de un măsurător de presiune a acului dacă achiziționezi masa fără doză. Dacă achiziționezi masa cu doză, brațul de pick-up vine cu o bucată de bandă pentru a-ți arăta unde ar trebui să fie poziționată greutatea pentru forța de urmărire corectă. Ne place și faptul că brațul de pick-up are un unghi de urmărire vertical ajustabil (VTA) dacă decizi să schimbi ulterior cu o altă marcă de doză.
Appeciem că ambele modele au cabluri de braț de pick-up detașabile și includ conectori RCA placati cu aur de foarte bună calitate cu un post solid de împământare. Probabil vei dori să faci un upgrade al cablurilor incluse, deoarece acesta este un domeniu în care au redus costurile. Fiecare are propria opinie despre ce cabluri phono să aleagă. Un alt detaliu plăcut este cablul de alimentare. Folosește o conexiune standard IEC detașabilă, ceea ce înseamnă că îl poți upgrada ușor și nu mai trebuie să cauți acel transformator de perete pierdut! Capacului de protecție împotriva prafului este inclus pe ambele modele.
Un alt fapt interesant este că atât StudioDeck cât și UltraDeck sunt proiectate și fabricate în Statele Unite. MoFi le produce în serii foarte mici și este meticulos în a se asigura că totul aderă la toleranțele lor foarte stricte. Au adus un omagiu benzilor lor master și cu comutatorul de alimentare. Caută pe Google Studer 24 track reel to reel și vei vedea că comutatorul de alimentare arată foarte asemănător cu butoanele de pe acel reel to reel clasic Studer. Este fascinant și faptul că au vopsit cureaua să se potrivească cu culoarea galbenă a butonului de alimentare.
Noile doze phono cu magnet mobil de la MoFi s-au dovedit a fi performante excelente. Am descoperit că oferă o urmărire foarte bună, oferindu-ți un fundal foarte silențios. Pe măsură ce treci de la un model la altul, vei obține mai multe detalii: bas mai profund și mai articulat și o urmărire mai precisă. MoFi a realizat economii de pachet cu mesele lor și recomandăm cu tărie să mergi pe această variantă, cu excepția cazului în care ai deja o doză phono care îți place foarte mult. Economiile sunt semnificative, iar noile lor doze proiectate de Allen Perkins sună fantastic.
Upgrade-uri cu UltraDeck
UltraDeck te va costa cu aproximativ 800 € mai mult decât StudioDeck. Merită diferența de 800 €? Credem că totul se rezumă la puterea de rezolvare a sistemului tău. StudioDeck, atunci când este asociat cu doza UltraTracker la 1499 €, este un pick-up care sună grozav. Am petrecut mult timp ascultându-l și am fost uimiți de cât de bine a urmărit fiecare disc testat. Zgomotul de suprafață a fost, de asemenea, extrem de redus și ne-am surprins bătând din picior pe muzică. Dar apoi am încercat UltraDeck, tot ce ne-a plăcut la StudioDeck s-a îmbunătățit considerabil. Testele noastre au fost realizate pe o pereche de Revel F208, rulând printr-un Cambridge Audio Edge A, care este noul lor amplificator integrat. Am folosit noul preamplificator phono MoFi StudioPhono. Dacă ai un sistem ca acesta sau mai bun, vei aprecia cu siguranță beneficiile UltraDeck. Credem că ai putea auzi îmbunătățirea chiar și pe un sistem la jumătate din acest interval de preț sau pe orice rig excelent de căști.
Mai multe îmbunătățiri contribuie la performanța mai bună a UltraDeck. În primul rând, platoul este mult mai masiv. Cântărește peste 2,7 kg și are o grosime de 3,3 cm! Vei obține o stabilitate mai bună a vitezei cu platoul mai greu. Rulmentul platoului primește un upgrade semnificativ. În StudioDeck ai un pad de apăsare din alamă destul de standard. UltraDeck te upgradaează la un pad de apăsare din safir. Acest lucru este de fapt ceva ce mesele SOTA obișnuiau să ofere pe modelele lor mai bune, SOTA Sapphire folosea un pad de apăsare din safir. Acest rulment îmbunătățit se traduce într-un zgomot de fundal redus.
Plinta folosește o combinație de MDF și aluminiu într-un design cu amortizare stratificată. Trei piese de aluminiu sunt pe partea superioară a MDF-ului. Motorul, brațul de pick-up și ansamblul rulmentului sunt fiecare cuplate la una diferită. Acest lucru ajută la izolarea pieselor între ele și împiedică vibrațiile externe să pătrundă în ele. Un design grozav!
Deși cele două brațe de pick-up pot părea la fel extern, intern sunt destul de diferite. Cablajul intern este upgradat la fire Cardas pe UltraDeck. Brațul este, de asemenea, amortizat intern. Diferența mare pe care am observat-o este la rulmenții brațului de pick-up furnizați cu UltraDeck. Când ne-am jucat cu ambele brațe, am observat absolut zero joc în rulmenții de pe UltraDeck. Acest lucru oferă brațului capacitatea de a scoate acele nuanțe subtile din canelurile discului.
Concluzie
Când iei în considerare că aceste mese sunt proiectate și fabricate în Statele Unite în serii mici, lucrate manual, este destul de uimitor că sunt prețuite sub 3000 €. Faptul că poți obține un StudioDeck cu o doză StudioTracker pre-montată pentru doar 1349 € este uluitor. Credem că cei 150 € în plus pentru UltraTracker merită costul, iar dacă îți permiți și ai un sistem audio destul de decent, UltraDeck cu MasterTracker pentru 2499 € va merita costul.