Acest articol explorează o gamă foarte interesantă de produse de izolare proiectate pentru a îmbunătăți performanța sistemelor audio și de home cinema.
Ca multe companii audio de nișă, Harmonic Resolution Systems, sau pe scurt HRS, a luat naștere când un inginer foarte talentat a decis să renunțe la slujba de zi cu zi și să-și aplice abilitățile într-o zonă puțin explorată. Mike Latvis, inginerul șef al HRS, proiectase echipamente de izolare pentru avioane comerciale, avioane militare și sisteme de apărare anti-rachetă timp de decenii. Având mai multe brevete americane, credibilitatea sa în domeniul izolării este de necontestat.
Mike știa din experiența sa în lumea comercială și militară că electronicele critice pot fi afectate de vibrații externe, atât aeriene cât și mecanice. Fiind audiofil și muzician, el s-a întrebat dacă aplică ce știa pentru izolarea echipamentelor audio de înaltă performanță, va face o îmbunătățire notabilă a sunetului.
A analizat produsele de pe piață la sfârșitul anilor '90 și erau foarte puține care se adresau direct lumii audio. A decis să facă câteva prototipuri pentru a descoperi singur cât de important era un nivel scăzut de zgomot pentru performanța sistemului audio. A împărtășit această muncă inițială pe care o folosea în sistemul său personal cu câțiva experți audio foarte experimentați din Hamilton, Ontario. Aceștia au vrut imediat să știe cum ar putea obține și ei unele, și astfel s-a născut HRS.
Din experiență, diferența în unele sisteme poate fi surprinzător de mare. Prima dată când am auzit una dintre bazele de izolare, ne-am întrebat dacă auzim corect!
HRS produce o gamă completă de produse de reducere a zgomotului, de la produse foarte accesibile la sisteme personalizate de suport mari. Scopul la HRS este să proiecteze produse pentru fiecare sistem de înaltă performanță din lume și să aducă magia unui nivel redus de zgomot iubitorilor de muzică de pretutindeni. Toate produsele sunt proiectate la standarde riguroase cu materiale menite să dureze o viață întreagă.
Astăzi ne vom concentra pe produsele mai accesibile și te vom ajuta să înțelegi care s-ar potrivi cel mai bine pentru sistemul tău.
De ce este importantă izolarea?
Dacă îți place să stai în fața sistemului tău de muzică și să ai senzația că artiștii sunt în cameră cu tine, un nivel foarte scăzut de zgomot al sistemului este unul dintre elementele critice care îți pot duce experiența la un nou nivel.
Companiile care proiectează echipamentele ce alcătuiesc sistemul tău grozav depun eforturi considerabile pentru a compara care piese sună cel mai bine. Multe dintre acele companii lucrează asiduu pentru a reduce zgomotul din cadrul componentelor, deoarece știu cât de important este acest aspect pentru performanța sistemului.
Dacă boxele și/sau subwooferul tău pot să ajungă la frecvențe joase, și îți place să asculți la niveluri moderate sau de concert, boxele tale trimit toate tipurile de vibrații în camera de ascultare. Unele sunt aeriene, iar altele vin din podea spre echipamentele tale. Toate componentele care sunt parte din sistemul muzical sunt foarte sensibile la zgomotul care poate perturba, deteriora și masca detaliile fine ale performanței muzicale.
Echipamentele cu tuburi vidate sunt atât de sensibile încât, dacă atingi ușor unul dintre tuburile din calea semnalului cu o gumă de șters, vei auzi un țiuit în sistem. Același lucru este valabil și pentru cartridge-urile pentru pickup. Circuitele digitale folosite pentru ceasurile din DAC-uri sunt foarte sensibile precum și condensatorii din calea semnalului. Există cu adevărat posibilitatea degradării semnalului în aproape orice parte a traseului muzical.
Care sunt bunele tehnici de izolare?
Pentru a preveni ca vibrațiile din podea să ajungă în echipamentele tale, ai nevoie de ceva care să le izoleze complet de perturbările externe. HRS fabrică o gamă completă de baze de izolare și structuri personalizate pentru a susține bazele care îți permit să creezi un întreg raft de echipamente izolate. Bazele au tehnologie brevetată utilizând compuși elastomeri personalizați și materiale structurale cu proprietăți unice pentru a disipa energia înainte de a ajunge la echipamentele tale.
Proiectarea sistemului de izolare pentru a funcționa într-un interval mic de greutate este ceva ce HRS a descoperit că permite echipamentelor lor să performeze mai bine decât dacă ar fi avut un singur model pentru toate tipurile de echipamente. De aceea vei vedea multe opțiuni pe bazele lor și poți chiar să le modifici ulterior pentru un interval diferit de greutate dacă echipamentele tale se schimbă drastic.
Pentru vibrațiile aeriene, trebuie să găsești o cale de a păstra echipamentele tale departe de zgomotul care vine direct la componentă prin aer. HRS folosește o combinație de picioare de amortizare stratificate sub echipamente și plăci de amortizare stratificate și de încărcare pe partea superioară pentru a face mai puțin probabil ca echipamentele tale să vibreze micro cu undele sonore venind de la boxe.
Echipa de la HRS folosește echipamente serioase de testare și analiză împreună cu teste riguroase de ascultare în timpul fazei de proiectare a fiecărei piese pe care o fabrică. Apoi, totul este fabricat cu precizie folosind mașini CNC de înaltă performanță. Combinația dintre tehnologie avansată și măiestrie tradițională rezultă în produse care nu doar funcționează bine, dar sunt și frumos realizate. Toate echipamentele HRS sunt realizate de profesioniști experimentați în SUA, cu asamblarea finală realizată de meșteșugari locali la fabrica lor din Buffalo, NY.
Să aruncăm o privire asupra produselor pe care le produc pentru fiecare categorie.
Reducerea zgomotului de șasiu
Sistemul HRS Nimbus
Gama de produse HRS pentru reducerea zgomotului de șasiu constă din două părți, Sistemul Nimbus și plăcile de amortizare HRS. Sistemul Nimbus este compus de fapt din două părți, Cuplorul Nimbus și Distanțierul Nimbus.
Cuplorul Nimbus este un polimer HRS special, autoadeziv, cu o geometrie foarte specifică, rigiditate și caracteristici de disipare a energiei. Acest material personalizat a fost dezvoltat de Mike Latvis lucrând cu un chimist specializat în polimeri cu care a colaborat timp de 3 decenii la multe programe de performanță înaltă legate de zgomot. După zeci de încercări de materiale personalizate și sute de teste de ascultare, Cuplorul Nimbus a devenit realitate.
Distanțierul Nimbus vine în diverse înălțimi. Când le-am văzut prima dată, am fost puțin confuzi în legătură cu ceea ce ai nevoie (așa cum poate ești și tu).
Ideea Sistemului Nimbus este de a pune Cuplorii Nimbus între component și raftul pe care stă, astfel încât ambele să beneficieze de materialul proprietar. HRS dorește să îi poziționezi așa cum este arătat în desenul de mai jos.
Practic, împarți partea de jos a componentului tău în 4 dreptunghiuri de dimensiuni egale și Sistemul Nimbus trebuie să stea în mijlocul fiecărui dreptunghi. Desigur, îi poți muta ușor din aceste poziții pentru a evita picioarele și șuruburile care împiedică Cuplorul să stea plat împotriva șasiului. De asemenea, îți sugerăm să îi muți mai aproape de lucruri precum transformatoarele sau unitățile de disc pentru o îmbunătățire suplimentară.
Dacă componentul tău este mai mare de aproximativ 19” pe 19”, vei beneficia de obicei de adăugarea unuia în centru și unele componente foarte ușoare funcționează bine cu doar trei.
Deoarece înălțimea picioarelor componentelor variază, HRS fabrică distantieri de diferite dimensiuni pe care îi folosești cu Cuplorii Nimbus pentru a te asigura că tot ce atinge raftul este Sistemul Nimbus și nu picioarele componentelor. Ideea este să cumperi un ansamblu complet Nimbus, care este compus din doi Cuplori și un Distanțier pentru a obține înălțimea de care ai nevoie. Aceste ansambluri complete costă între 142 și 159 € fiecare, în funcție de înălțime (1”, 1,5” și 2”) și ai nevoie de patru dintre ele.
Cu toate acestea, fiind genul de pasionați de echipamente care vor să obțină cel mai bun raport calitate-preț, ne-am întrebat de ce nu poți pur și simplu să îndepărtezi picioarele componentului și să folosești 4 Cuplori Nimbus simpli? Asta ajunge la 180 € spre deosebire de aproape 600 € folosind 4 ansambluri complete.
Cuplorii Nimbus au în jur de 0,3” înălțime, ceea ce îi face mai scunzi decât majoritatea picioarelor echipamentelor, dar am constatat că aproape toate componentele au un mic șurub central pe care îl poți scoate iar piciorul iese imediat. Dacă nu vrei să faci acest lucru, poți desigur, să folosești pur și simplu ansamblul Nimbus de înălțime potrivită pentru a-ți ridica componentul astfel încât să nu atingă picioarele, dar 5 minute și o șurubelniță îți vor economisi aproximativ 400 €.
Cuplorii Nimbus au aproape 3” în diametru și sunt destul de lipicioși. Odată ce îi poziționezi corect, poți simți chiar doar punând mâna pe componentul tău că pare mult mai inert și mai puțin probabil să preia vibrații aeriene decât înainte. Pentru cei dintre voi care mai ascultă CD-uri, ei într-adevăr reduc vibrațiile de la motorul unității de disc a CD-ului tău.
Ne place să începem cu CD playerul sau DAC-ul mai întâi, apoi să adăugăm pre-amplificatorul sau amplificatorul integrat, urmate de amplificatorul de putere. Observăm îmbunătățiri mai mari la începutul lanțului decât la amplificatorul de putere, ceea ce are sens. Orice se întâmplă cu semnalul la început, este amplificat de restul sistemului.
Dacă ești ca noi, vei observa mai multă claritate și separare a instrumentelor individuale folosind Cuplorii Nimbus. Am întâlnit doar o singură situație în care nu recomandăm Cuplorii Nimbus, și aceasta este pe echipamentele cu bază de plexiglas Audio Research.
Plăcile de amortizare HRS MKII și DPX
Următoarea parte a sistemului de reducere a zgomotului de șasiu HRS este utilizarea plăcilor lor de amortizare pe partea superioară a componentelor tale. Aceste plăci vin în negru sau argintiu pentru a se potrivi cu echipamentele tale și sunt disponibile în 3 dimensiuni și două grosimi. Toate au 4,5” lățime, dar au lungimi de 5,5”, 9,5” și 14,5”. Din nou, apare întrebarea cum să alegi cea mai bună opțiune?
Răspunsul este să obții cea mai mare placă care să nu acopere orificiile de ventilație. Dacă încerci una și îți place rezultatul și ai încă loc pentru alta, nu este nimic greșit în a folosi două, deoarece mulți oameni consideră că unele produse mai mari beneficiază de două. Noi simțim că modelele MKII de 0,7” grosime funcționează foarte bine și cele mai groase (DPX oferă și mai multă reducere a zgomotului cu o grosime de 1,3”.
Ca și Cuplorii Nimbus, dacă echipamentele tale au un șasiu din tablă metalică, metal placat sau metal masiv, funcționează excelent. Dacă capacul superior este realizat dintr-un material plastic sau din rășină, nu auzim niciun beneficiu.
Combinația dintre Plăcile de Amortizare și Sistemul Nimbus va face minuni pentru reducerea rezonanțelor șasiului.
Izolarea echipamentelor
HRS are o gamă vastă de baze de izolare pentru echipamente audio de înaltă performanță. Au petrecut mulți ani folosind știința pentru a dezvolta câteva baze de izolare foarte serioase. Unele dintre ele sunt super grele și costă peste 4.000 € doar baza, dar pentru persoanele cu componente la extremitatea superioară a audiofiliei, oferă o îmbunătățire mare.
Recent, au introdus o nouă bază mai „accesibilă” numită HRS E1 Isolation Base. Ca toate bazele HRS, există o varietate de dimensiuni din care să alegi. De asemenea, ca toate bazele lor de izolare, fiecare este proiectată să funcționeze cu componente de o greutate specifică. Există patru intervale de greutate și patru tipuri diferite de picioare pentru fiecare dimensiune, astfel încât să le poți potrivi perfect cu echipamentele tale și cu mediul tău de ascultare.
Noua bază E1 folosește patru tipuri diferite de materiale. Plinta folosește un nou sistem de amortizare stratificat dezvoltat de HRS pentru E1 și este plasată într-un frumos front prelucrat din aluminiu de calitate aeronautică. E1 folosește apoi plăci superioare și inferioare din compozit de rășină presată personalizată acoperită cu o suprafață exterioară rezistentă la zgârieturi. De asemenea, au picioare speciale pe partea inferioară pentru a reduce și mai mult vibrațiile.
Cea mai mică bază E1, care se potrivește cu ușurință majorității componentelor și pickup-urilor, costă 1.095 €. Deși acesta nu este deloc un preț mic, poate face minuni pentru unele componente - în special pentru pickup-uri care preiau vibrații de la boxele tale și creează feedback acustic. Am folosit această bază pentru a transforma pickup-uri care aveau un feedback atât de pronunțat încât abia puteai să crești volumul, în sisteme în care puteai să dai volumul cât de tare doreai. Este cu adevărat uimitor.
E1 funcționează de asemenea excelent cu electronice cu tuburi noi sau vintage pentru a deschide cu adevărat sunetul. La fel ca produsele Nimbus, credem că vei auzi cele mai mari diferențe de la componentele de sursă în afară. Pickup-uri, CD playere, DAC-uri, pre-amplificatoare de phono și pre-amplificatoare par să beneficieze cel mai mult, și desigur, orice are tuburi în interior.
O nouă dezvoltare pentru E1, când este echipată cu picioare speciale, sunt pre-amplificatoarele pentru căști, oferind o cale pentru ca vibrațiile interne să iasă din șasiu. Acest lucru poate reduce dramatic zgomotul de fundal, oferind o claritate mai bună și o plăcere mai mare a muzicii. Suporturile speciale G Series pentru legarea la un soclu sunt disponibile pe toate modelele de bază HRS. Partea interesantă este că, dacă dorești să folosești mai târziu baza pentru un alt tip de componentă, HRS te poate ajuta să revii la picioarele normale.
Pentru a găsi cea mai bună E1 pentru sistemul tău, începe prin a alege dimensiunea de 17” pe 19” sau 19” pe 21”. Apoi vei avea patru intervale de greutate și vei putea alege între Negru sau Argintiu. Nu vei rămâne niciodată cu greutatea greșită, deoarece este o chestiune simplă să o schimbi ulterior.
Amortizarea pickup-urilor
HRS a aplicat tot ce au învățat despre izolarea vibrațiilor și asupra câtorva cleme pentru discuri. Clemele pentru discuri au câștigat popularitate în anii '70 și sunt prezente de atunci încoace, cu o multitudine de tipuri pe piață. Acestea pot servi două funcții — prima, pentru a ajuta la reducerea unei deformări ușoare a unui disc și a doua, pentru a cupla mai bine discul la platoul pickup-ului pentru a ajuta la amortizarea vibrațiilor externe.
Cu toate tehnicile lor brevetate de izolare, HRS a conceput două cleme excelente care, la fel ca bazele lor de izolare, sunt proiectate să se potrivească cu diferite greutăți ale platoului unui pickup. Ambele au un polimer propriu care decuplează greutatea discului de la axul central.
ADL, prescurtare de la Analog Disk Light, este realizată dintr-un polimer de amortizare personalizat și un aliaj de aluminiu tratat termic prelucrat dintr-un bloc solid. Este prelucrat la o toleranță mai mică de o miime de inch pentru aliniere și echilibrare perfectă. Este impresionant. Cântărește doar 315 grame, astfel încât poate fi folosit pe orice pickup, chiar și cele cu sisteme de suspensie pe arc. ADL este disponibil în finisaj negru sau argintiu.
ADH, sau greutatea mare, are același design, dar folosește un aliaj de oțel inoxidabil non-magnetic. Acesta este proiectat pentru pickup-uri care au un platou mai greu de 15 livre. Acesta este disponibil doar în finisaj natural din oțel inoxidabil.
Îmbunătățirile aduse de aceste greutăți sunt enorme în unele sisteme — rezultând în mai puțin zgomot de suprafață, mai multă dinamică, o mai bună separare a instrumentelor și mai multă claritate.
Recomandare generală
Indiferent pe care dintre aceste componente decizi să le încerci, ele sunt proiectate să se completeze reciproc, astfel încât nu poți greși începând cu oricare dintre ele. Dacă îți place cu adevărat să stai în fața sistemului tău stereo și să te lași absorbit rapid de experiența muzicală, ești tipul de ascultător care va aprecia îmbunătățirile pe care aceste produse HRS le pot oferi. Singurul dezavantaj este că sunt adictive — odată ce auzi îmbunătățirea, probabil vei dori mai multe!